واکنش های هیجانی به دستگاه های موسیقی ایرانی

نویسندگان

محمدعلی نظری

فرزانه پولادی

لیلا شکاری خانیانی

فاطمه سلیمانی

زهرا صدیق مستحکم

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی واکنش­های هیجانی ـ عاطفی به قطعات موسیقی دستگاهی ایرانی انجام شده است. در این مطالعه از هفت دستگاه موسیقی ایرانی در دو بخش ریتمیک و غیرریتمیک استفاده شد که به منظور بررسی حالات هیجانی این دستگاه­ها از آزمون 9 درجه­ای sam با سه بعد خوشایندی، انگیختگی و غلبه در 166 دانشجوی غیرموسیقی استفاده گردید. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد دستگاه­های ریتمیک با خوشایندی بیشتر و انگیختگی بالاتری همراه هستند در حالی که دستگاه­های غیرریتمیک خوشایندی کمتر و انگیختگی پایین­تری را موجب می­شوند. این مطالعه نشان داد با تغییر عناصر اصلی موسیقی همانند ریتم و دستگاه می­توان حالات متفاوت خلقی را القا کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

واکنش‌های هیجانی به دستگاه‌های موسیقی ایرانی

پژوهش حاضر با هدف بررسی واکنش­های هیجانی ـ عاطفی به قطعات موسیقی دستگاهی ایرانی انجام شده است. در این مطالعه از هفت دستگاه موسیقی ایرانی در دو بخش ریتمیک و غیرریتمیک استفاده شد که به منظور بررسی حالات هیجانی این دستگاه­ها از آزمون 9 درجه­ای SAM با سه بعد خوشایندی، انگیختگی و غلبه در 166 دانشجوی غیرموسیقی استفاده گردید. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مکرر مورد تحلیل قرار گر...

متن کامل

گونه شناسی گفتمان های موسیقی رپ ایرانی فارسی

از دیدگاه مطالعات فرهنگی، نزاع‌ها و کشمکش‌های معناشناختی در فرهنگ مردم ‌پسند حاصل گفت‌وگوی بین گروه‌های فرادست و فرهنگ‌های متعارض خودجوش است. باچنین دیدگاهی موسیقی رپ ایرانی- فارسی مطالعه شده تا گفتمان‌های موجود و نزاع‏های بین آن‌ها مشخص شود. با به‏کارگیری تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه، تعداد 9 گفتمان موجود در این موسیقی شناسایی شده‌اند و دال مرکزی، وقته‌ها و غیریت‌ها در هر کدام مشخص شده است. هر چ...

متن کامل

فرم ترکیبیِ نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ های ایرانی

مبحث فرم در موسیقی را می توان هم از نظر خُرد ساختاری و هم از نظر کلان ساختاری بررسی کرد. از نظر کلا نساختاری، در فرهنگ های موسیقاییِ مختلف، فرم های معینی وجود دارد که از پیوستن چند قطعة مشخص تشکیل م یشوند. این فرم های ترکیبی در ادبیات قوم موسیق یشناسی معمولاً «سوئیت » یا «سیکل » نامیده می شوند، اما در مورد موسیقی ایرانی و به تأسی از رسالات قدیمیِ این نوع موسیقی، می توان آن را نوبت نامید. فرم نو...

متن کامل

ابعاد موسیقی درمانی در علم موسیقی کهن ایرانی- اسلامی مروری بر رساله های موسیقی قرن 4 -13 ق

در رساله­های کهن موسیقی، به مباحث مختلف موسیقی درمانی توجه شده است. هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه و نظرات در مورد مباحث مختلف موسیقی درمانی و همچنین میزان مطالب ارائه شده در این باب در رساله­های موسیقی می­باشد. گردآوری اطلاعات در این پژوهش به روش کتابخانه­ای و فیش­برداری از منابع مربوطه انجام پذیرفته و سپس به روش تطبیقی و تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده­ها متم...

متن کامل

پردازش آزمودنی های غیر بالینی ایرانی از یک کلیپ هیجانی

In the light of increasing researches indicating the role of cultural factors in the reactions of Western and Eastern participants to emotional stimulus such as movie and lack of such instrument in experimental studies in Iran, this research is aimed at investigating and comparing the reaction of male and female participants to an emotional clip in a non-clinical sample. So, a semi-quasi resear...

متن کامل

کلاسه بندی دستگاه های موسیقی ایرانی به کمک ویژگی پروفایل پیچ

مفهوم فواصل در موسیقی ایرانی و اثرات آن بر ساختار و کلاسه بندی ردیف موسیقی ایرانی یکی از مهمترین مسائلی است که موسیقی دانان به آن توجه می کنند. آنالیز مفهومی موسیقی همچنین، در سال های اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران و محققان در زمینه پردازش سیگنال قرار گرفته است. بحث تشخیص مقام یا الگو (در موسیقی غربی)، از روی سیگنال صوتی، ارتباط مستقیم با مفهوم فواصل دارد. یکی از ویژگی های اصلی که دربیان مفهوم ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی

ناشر: دانشگاه تبریز

ISSN

دوره 6

شماره 21 2011

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023